Digitale tryksager
– vælg en.....

Men at vælge udgivelse til en digital platform er ligeså kompleks, som at vælge en udgivelse på et stykke papir. Papirudgaven rummer mange overvejelser om papir, format, trykemetode.

Sådan er det også med de digitale udgivelser – valgene er mange, og det skal passes bedst muligt ind i den aktuelle kommunikation.

Læs her om fordele og ulemper ved de forskellige udgivelser.

 

Bare kom med en pdf

Pdf'en er taknemmelig. Alle kan læse den. Softwaren gratis – alle medier, fra smartphones til computeren, har et program der kan læse en pdf.

Men det kan være svært at læse noget på en lille telefonskærm, der måske er designet til en stor computerskærm. Og pas på med at genbruge en eventuel printet tryksag –  det er to vidt forskellige medier..

Tænker man i salg, er pdf også lidt besværlig. Den kan ikke sælges i for eksempel Ibookstore eller på Amazon. Derimod kan den sælges på saxo.com – eller måske bare fra ens egen hjemmeside (samt Google Play)

Det er muligt at tilføje enkelte interaktive elementer til sin pdf, de virker dog kun på en computer og ikke når de læses på en Ipad – eller en telefon.

Til gengæld er pdf en let at lave ethvert design eller
tekstbehandlingsprogram.

Giv mig en e-bog

E-bogen (epub) er det universelle format. Det passer ind overalt og kan sælges overalt.

Og er i den grad responsiv og brugerstyret. E-bogen tilpases den enhed den læses på, og brugerne kan derefter bestemme hvilken skrift bogen skal læses med. Det betyder så tilgengæld at man som udgiver, skal levere et produkt, man ikke har meget kontrol over. Og det  skal være så robust, at det kan læses både på en smartphone med en skærm på 320 pixel og en stor computerskærm.

Det gør e-bogen velegnet til udgivelser "der hænger sammen" – altså en liniær læsning – romaner og andet tekstbaserede udgivelser. Billeder kan sagtens vises i en ebog, men det er svært at designe hvor de skal være og hvor store de skal  være.

Ebogen kan også rumme lyd og levende billeder, men ikke meget andet interaktivitet.

Når ebogen er så universel, betyder det også at den kan sælges overalt: Ibooks Store hos Apple, Amazon, ens egen hjemmeside osv.

Ebogen er også forholdsvis ukompliceret at producere. Der skal dog laves nogle justeringer hvis udgangspunktet er en trykt bog, der skal konverteres om til e-bogformatet.

Det digitale magasin
(Folio eller Issue)

Det digitale magasin er først og fremmest designet til tablets (ipad, galaxy m.m.) og er blevet rigtigt populært.

Store udenlandske magasiner (og enkelt danske ) udgiver deres tidsskrifter som en ipad udgivelse.

Når det digitale magasin er populært, er det først og fremmest fordi Ipad'en og lignende har vundet indpas hos mange, og flyttet fritidslæsningen fra computeren på arbejdsbordet til sofaen sammen med ipad'en.

Og så kan man i det digitale magasin tilføje en mængde interaktive elementer: Video, billedserie, lyd, 3d-elementer, panoramafoto.

Det behøves nødvendigvis ikke at være som magasiner som udkommer jævnligt. Også  profilbrochurer, årsberetninger og bøger som er meget visuelle, er velegnet til dette format.

Der er dog nogle udgifter forbundet med udgivelsen, da det er Adobe (eller anden softwareudvikler) der skal konvertere til det format der skal sælges.

Lav en web-app

Især til telefoner kan man overveje at lav en lille web-app. Det er en utrolig billig og effektiv måde at lave et site til Iphone og andre telefoner. Kan på mange måder virke som supplement (eller markedsføringskanal) til det digitale magasin.

 

 

 

 

Den interaktive bog -
epub-fixed-format (blurb.com)

Der eksisterer også et format, der bliver kaldt, epub-fixed-format. Det er, som navnet antyder et format der ikke tilpasser den enhed den bliver læst på, men derimod er et fast format (der kan skaleres som en pdf)

Formatet kan kun læses på IOS enheder (Iphone, Ipad). Det kan indeholde forskellig former for interaktivitet.

Desværre er der ikke noget program der kan bruges til at lave selve bogen. Den skal stykkes sammen af manuel kode.

Der er dog en mulighed at få lavet en epub-bog-fixed-format – uden interaktivitet – ved at bruge tjenesten blurb.com.

Det er egentlig et sted hvor man kan designe print-on-demand-bøger. Men disse bøger kan også udgives som en epub-fixed-format. Her designer man i InDesign, og køber sig til konverteringen til det rigtige format - for 5$ - men så uden nogen form interaktivitet.

IBooks Author - også epub-fixed-format

Apple har lavet software som kan lave e-pub-fixed-format – de kan dog læses på Ipad og Mac computer.

Til gengæld er det helt gratis at bruge. Og meget let at bruge. Udgangspunktet er allerede designede skabeloner, som kan ændres.

Og så kan det rumme mange former for interaktivitet.

Alt i alt et strålende format - men kun til Ipad og Mac.

Bøgerne kan sælges i Itunes og Ibooks Store.

Prss.com

Et alternativ til "Det digitale Magasin". Det bliver en app på linie med med magasinet, så det kan sælges fra App Store. Det er let at bygge, og gratis at udgive. Det koster dog noget for hver download brugeren henter (0,05€)

Der er ikke meget interaktivitet, men skabelonerne virker lækre.

 

 

 

 

Online magasin (web-magasin)

Måske også et alternativ til Issu eller Folio formatet.

Da det digitale magasin er bygget op med HMTL5 og CSS3, kan det samme indhold og funktion skabes som almindeligt website.

Det giver nogle markedsføringsmæssige muligheder. Da udgivelsen ligger online på nettet kan den Google-optimeres.

Problemet er at der umiddelbart ikke  findes værktøjer der kan lave magasinet, uden at skule bygge skabelonerne fra bunden.

Ipaper - den lette løsning

Har man allerede lavet den trykte udgave og vil udgive den samme udgave digitalt – på trods af problemer med skalering – er en pdf i en lidt bedre præsentation måske en mulighed.

Ipaper, Zmag og flere andre tilbyder at omdanne en pdf til et magasin der er lidt lettere at læse på en skærm. Der bliver tilføjet en navigation, muligheden for at zoome, og måske også mulighed for at tilføje yderligere indhold, både antal sider og indholdet på siderne (video m.m.).

Pdf'en som en app - den lette løsning 2.

Selve app'en indeholder de udgaver af  de numre som læseren har købt.

Mange af de store danske bladhuse bruger denne løsning (især fra Visiolink) fordi de på denne måde får en kanal hvor de kan udgive deres trykte udgave i en tablet version uden særligt meget besvær. Og samtidig kunne tage penge for indholdet, fordi den kan sælges fra app-store (som en almindelig pdf ikke kan)

Kontakt - få mere at vide

Book et møde – og få en orientering  om mulighederne – ganske gratis.

Efterfølgende kan jeg lave en løsning, der passer lige netop til jeres behov.

Kontakt grafisk designer Bo Sørensen.

Telefon: 40 30 09 30 eller mail: bo@bo-soerensen.dk

Har løst opgaver for Dansk Røde Kors, Bryggeriforeningen, Transportministeriet, København Kommune, Mediehøjskolen og mange flere.

Lav et website – helt uden kode

Dette site er lavet i  Adobes program Muse. Det er en ny måde lave hjemmesider på. Udgangspunktet er at det skal være let at lave, og der skal være fokus på design og funktionalitet.

Programmet er velegnet for grafikere, der er vant til at arbejde i lay-outprogrammer, som for eksempel InDesign. Menuerne og tankegangen i designet af programmet er stort set identisk.

Hele sitet og udgivelsen bliver lavet uden en eneste kodelinie - begrebet html eksiterer ikke i opbygningen.

Jeg udbyder kurser i dette program. Ring gerne og hør nærmere på tlf. 40 30 09 30

 

 

 

Kan sælges fra:

• Egen hjemmeside

• Saxo-publish

• Google Play

Kan sælges fra:

• Egen hjemmeside

• Saxo-publish

• Ibooks Store

• Itunes

• Amazon

• Google Play

• ...og mange flere

Kan sælges fra:

• Apples App Store

• Google Play

Kan ses i:

• Web browser

 

Kan ses på:

• IOS enheder

Kan sælges fra:

• Ibooks Store

 

Kan ses på:

• IIpad og Mac computer

Kan sælges fra:

• Ibooks Store

 

Kan ses på:

• Tablets

Kan sælges fra:

• Ibooks Store

• Google Play

 

Kan ses i:

• Web browser

 

Kan ses i:

• Web browser

 

Kan ses på:

• Tablets

Kan sælges fra:

• Ibooks Store

• Google Play

 

  • KLIK: Case: PDF

    Bogen Photoshop for Digital Photographers 2012. Øverst i en pdf, som er identisk med den trykte bog. Nederst pdf'en efter en redesign, hvor lay-outet er tilpasset ipadens skærm. Udgaven øverst er på cirka 475 sider. Den nederste udgave på over 1000 sider - men meget mere læsevenlig.

    En interaktiv pdf. Pdf'en er fra Bryggeriforeningens undervisningsmateriale. Pdf'en kan udfyldes online og printes eller sendes. Desværre virker de fleste funktioner på den interaktive pfd ikke særligt godt på tablets

    Illustrationerne herover fra bogen "Photoshop CS6 Book for Digital Photographers" af Scott Kelby. Illustrationen til højre er en del af noget materiale jeg har lavet for Bryggeriforeningen

  • KLIK: Case: Det digitale magasin

    Illustration fra magasinet National Geographic som kan købes i Apples App Store

    Illustration fra app'en "Øl og mad", som kan hentes gratis i Apples App Store

    National Geographic udgiver deres magasin digitalt.

    Det gør distributionen verden over stort set gratis

    Wired Magazine udgiver også ditigalt, endda i to udgiver så det både kan læses vertikalt og horisontalt

    Bryggeriforeningen har udgivet en lille folder med forslag til hvilke øl der passer til forskellig mad. Udgivleserne behøves ikke at være periodiske tidsskrifter.

    Illustration fra  Wired Magazine, som kan købes i Apples App Store

  • KLIK: Case: E-pub fixed format

    Bogen Yellow Submarine, kan købes i Ibooks Store og er et eksempel interaktive e-bøger. Det kaldes for e-pub-fixed-format, fordi format er målfast i modsætning til den almindelige e-bog, der tilpasses det medie det læses på.

    På blurb.com er det muligt at hente et plug-in til InDesign, så man kan lave e-pub-fixed-format i InDesign – dog uden  interaktivitet.

    Billedet øverst er fra bogen "Yellow Submarine" udgivet af Walker Books, baseret på en historie skrevet af Lee Minoff

  • KLIK: Case: Alternativ til det digitale magasin

    På Prss.com kan man – inden længe – lave digitale magasiner online. Der er ikke tilknyttet nogen form for interaktivitet. Til gengæld er det let og billigt.

    Billederne er fra magasinet "trvl",
    der udgives af prss.com

  • KLIK: Case: Ipaper

    Bryggeriforeningen udgiver bladet "Nyt fra Bryggeriforeningen" i en trykt udgave. Samtidig udgiver de en udgave som pdf digitalt. Denne udgave er udviddet med flere sider og indeholder desuden video.

    Bryggeriforeningen leverer pdf til "Ipaper", der sørger for at lave navigation og download muligheder.

    Desuden er det muligt at dele indholdet på de sociale medier.

     

    Bladet kan læses online her

    Bladet er udgivet af Bryggeriforeningen, og jeg har lavet lay-out

  • KLIK: Case: web-app

    Eksemplerne er fra min egen telefon, med app's jeg har lavet

    Mange app's på telefonen er  egentlig websider, hvor der i oversigten er gemt en henvisning som et ikon

  • KLIK: Case: E-bogen (e-pub)

    Samme indhold vist forskellige steder. Øverst på en computer og nederst på en Ipad.

    Læseren har mulighed for at  bestemme både skrift og skriftstørrelse på bogen. (Med lidt teknisk snilde er det dog muligt i højre grad at styre nogle af de  typografiske egenskaber)

    Men det er et format der skal vær emeget fleksibelt.

    Eksemplet er fra Line Holm Nielsens bog (single): Kuppet, der er udkommet på forlaget Zetland

  • KLIK: Case: PDF

    Dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Aliquam vitae fringilla augue. Maecenas in lectus lorem. In et accumsan mi. Aenean vestibulum nisl eu arcu viverra iaculis. In hac habitasse platea dictumst. In vehicula diam et mauris imperdiet aliquet.

    Ibooks Author kan bruges til at lave interaktive e-bøger. Og det er let at bruge. Man kan tage udgangspunkt i de medfølgende skabeloner. Desværre er det kun til Ipad og Mac computere

    Den viste bog er udgivet af  De Danske Hospitalsklovne. Oversigten til højre er fra programmet  Ibokks Author

  • KLIK: Case: Online magasin

    Cowi udgiver deres personalebald "Scope" online.

    Bladet er lay-outet og præsenteret meget identisk med "det digitale magasin" som beskrevet ovenfor.

     

    Det kan kun læses online til gengæld kan det nås fra enhver browser.

     

    Indholdet er også identisk med det digitale magasin: Der er både lyd og levende billeder og animationer.

     

    Se det her

    Billedern er fra Cowis hjemmeside på www.scope.cowi.com

  • KLIK: Case: Online magasin

    Eksempler på udgivelser fra hhv tablish og visiolink.

    De trykte udgivelser bliver præsenteret overskueligt, og køb af abonnement og enkeltudgivelser er overskueligt..

    Billederne er fra FDMs blad Motor  (som bruger Visiolink) og Pulse MAgazine (som bruger Tablish)

    Problemet er dog at udgiver bruger  oftest blot udgiver deres trykte udgivelse endnu en gang. Udgivelser, der er designet for tryk egner sig sjældent til at blive læst på en tablet